Донат
Повернись живим фонд Притули

Коробка передач і роздавальна коробка трактора Т-150К

Загальна будова

Чотириступенева коробка передач спільно з роздавальної коробкою забезпечують 12 передач для руху вперед (по чотири в кожному діапазоні) і чотири передачі заднього ходу. Для перемикання діапазонів та включення переднього моста необхідно вимкнути зчеплення, що веде до зупинки трактора; передачі ж перемикають без зупинки - за допомогою фрикційних гідропідтискних муфт.

Корпуси коробки передач і роздавальної коробки стягнуті болтами і, будучи з'єднаними з корпусом зчеплення через проставку, утворюють разом з двигуном єдиний агрегат, який в чотирьох точках спирається на раму трактора через гумові амортизатори.

Коробка передач трактора Т-150К

Корпус коробки передач розділений на два відсіки. У передньому знаходяться первинний 1 і вторинний 40 вали, а в задньому – вали 30 редуктора і 7 заднього ходу. На шліцах первинного вала нерухомо закріплені шестерні 2, 3, 4, 5, постійно зачеплені відповідно з шестернями 39, 37, 36 і 34, які вільно обертаються в кулькових підшипниках на вторинному валу.

У проміжках між шестернями 34 і 36, 37 і 39 поміщені двосторонні фрикційні гідропідтискні муфти 35 і 38. Барабани 48 муфт закріплені нерухомо на шліцах вторинного валу. У розточення барабанів вставлені поршні 46, ущільнені внутрішніми гумовими 49 і зовнішніми чавунними 50 кільцями. По обидва боки барабана є по вісім пазів, куди входять виступи сталевих ведених дисків 55. Ведучі диски 56 з металокерамічними накладками надіті на зубчасті вінці шестерень і чергуються з відомими.

На задньому кінці вторинного вала закріплена шестерня 33 редуктора і втулка, на яку своєю розточкою надітий первинний вал 20 роздавальної коробки. По шліцах цього валу може переміщатися ведена шестерня 31 редуктора, а його проміжні шестерні 29 і 32 закріплені на шліцах вала 30. При цьому велика шестерня 32, яка зачеплена з шестірнею 33, служить і для приводу валу 7 заднього ходу.

В роздавальній коробці є дві пари постійно зачеплених шестерень. Провідні шестерні спираються на первинний вал: 16 - через два кулькові підшипники і 17 - через втулку. На маточинах цих шестерень виконані додаткові зубчасті вінці, а між ними знаходиться зубчаста втулка 19, закріплена на шліцах вала. Встановлена на ній рухома муфта 18 служить для блокування ведучих шестерень з валом.

Ведені шестерні 21 і 22 знаходяться на шліцах вала 24 привода заднього моста. Вал 26 приводу переднього моста зі встановленою на його шліцах рухомою шестернею 27 обертається в кулькових підшипниках. До фланців валів 24 і 26 приєднані вилки шарнірів 23 і 28 карданних передач.

Редуктор і роздавальна коробка забезпечують отримання трьох діапазонів передач. Щоб включити перший діапазон, рухому шестерню 31 вводять в зачеплення з проміжною шестірнею 29. Зубчасту муфту 18 теж зміщують назад (це положення показано на малюнку), щоб блокувати шестерню 17 з первинним валом роздавальної коробки. В цьому випадку обертання валу 24 приводу заднього моста буде передаватися трьома парами шестерень (33 й 32, 29 і 31, 17 і 22), в яких ведучі шестерні менше ведених.

При включенні другого діапазону шестерня 17 залишається зблокованою з первинним валом роздавальної коробки, а шестерню 31 зміщують вперед (як показано на малюнку). Її шліцьова маточина захоплює зубці шестерні 33 і жорстко з'єднує вали 20 і 40. У результаті редуктор виявляється виключеним, і частота обертання в передачі на вал приводу заднього моста буде знижуватися лише однією парою шестерень - 17 і 22.

Для включення третього діапазону редуктор вимикають, а зубчасту муфту 18 зміщують вперед (як показано пунктиром на малюнку). В результаті з первинним валом роздавальної коробки блокують шестерню 16, діаметр якої більше, ніж у постійно зачепленою з нею шестерні 21. Тому вал приводу заднього моста буде обертатися швидше первинного вала роздавальної коробки, завдяки чому і отримують діапазон передач, використовуваних головним чином на транспортних роботах.

Включивши один з діапазонів, включенням гідропідтискних муфт блокують з вторинним валом коробки передач шестерні 37, 36, 34 або 39 і, таким чином, змінюючи частоту його обертання, отримують відповідно I, II, III або IV передачу.

Для включення заднього ходу шестерню 6 вводять в зачеплення з шестірнею 32, в результаті чого вал 24 приводу заднього моста, отримуючи обертання від вала 40 через шестерні 33, 32 і 6, буде обертатись в протилежному напрямку. Тому почерговим включенням гідропідтискних муфт отримують чотири передачі заднього ходу. Передній міст включають введенням в зачеплення пари шестерень 27-21.

Вали 7 заднього ходу і 1 первинний, як і співвісно розташований з ними вал зчеплення, - трубчасті. Всередині них пропущений вал 8 приводу ВВП, який одержує обертання безпосередньо від колінчастого вала. На шліцах вала 8 закріплена муфта 10, яка виконана разом із зубчастим вінцем 12. На неї (через втулку) спирається рухома шестерня 11, на якій є також і внутрішні зубці. З шестірнею 11 зачеплені шестерні приводу масляних насосів гідросистем: 41- рульового управління і 42- механізму навішування. Від шестерні 11 отримує обертання також пара конічних шестерень 43 привода масляного насоса гідросистеми коробки передач.

Коли шестерня 11 займає положення, показане на малюнку, своїми внутрішніми зубцями вона зачеплена з зубчастим вінцем 12 муфти 10 і обертається разом з нею, забезпечуючи привід насосів всіх гідросистем. Якщо шестерню 11 змістити назад, вона, залишаючись в зачепленні з шестернями приводу насосів гідросистем, своїми внутрішніми зубцями з'єднає вінці 12 і 13, приводячи в обертання вихідний вал 14 приводу ВВП.

Щоб при буксируванні трактора з непрацюючим двигуном насос гідросистеми рульового управління приводився в дію від ведучих коліс, а при пуску двигуна з буксира від них же отримував привід і насос гідросистеми коробки передач, шестерню II зміщують в крайнє переднє положення (на малюнку - вліво). В результаті вона отримує можливість вільно обертатися на муфті 10 і, залишаючись в зачепленні з шестернями приводу насосів, з'єднується кулачками на торці її маточини з такими ж кулачками на торці вала 7 заднього ходу.

Механізм перемикання діапазонів блокується з приводом зчеплення і по влаштуванню багато в чому подібний до механізмам перемикання розглянутих інших коробок передач. Передній ведучий міст, ВВП і насоси гідросистем включають окремими важелями. Перед буксируванням трактора, щоб перемістити шестерню 11 до з'єднання її з валом 7, знімають кришку підлоги кабіни і, натиснувши на стопор, пересувають важіль включення ВОМ і насосів вперед до упору.

Гідросистема коробки передач

Гідросистема коробки передач забезпечує роботу гідропідтискних муфт, а також мащення деталей коробки передач і роздавальної коробки. В гідросистемі використовують масло, яке зазначене в інструкції.

Гідросистема КПП Т-150К

Масло наливають через фільтр 3 в бак 36, поміщений в передньому брусі рами трактора. За трубці з бака воно надходить в роздавальну коробку, де його рівень контролюють через масломірне скло.

При роботі двигуна шестерінчастий насос 19 через фільтр 18 засмоктує масло з порожнини 20 роздавальної коробки і по трубці 17 нагнітає його в фільтр 8, змонтований в кришці коробки передач. Після фільтра потік масла розгалужується. Частина його по каналу 10 подається до перепускного розподільника 31, а частина по трубці 5 до розподільника 31 керування. Далі масло в залежності від положення золотника 30 по одному з чотирьох каналів 26 у вторинному валу 15 подається в порожнину під поршнем відповідної гідромуфти, забезпечуючи включення потрібної передачі. Одночасно масло з розподільника по трубці 32 підводиться в пружинно-гідравлічний акумулятор 7, закріплений всередині на правій стінці корпуса, і заряджає його, переміщаючи поршень 33 і стискаючи пружини 34.

Оскільки для включення гідропідтискної муфти і зарядки гідроакумулятора потрібно трохи масла, з фільтра 8 воно в основному спрямовується через перепускний розподільник 12, попередньо зсунувши клапан 14 і стиснувши його пружину 11. Завдяки цьому в каналі 10 і в трубці 5, а отже, під поршнем включеної гідропідтискної муфти і в гідроакумуляторі підтримується постійний тиск 0,95 ... 1,05 МПа незалежно від частоти обертання двигуна.

У разі заїдання клапана 14 спрацьовує запобіжний клапан 13, відрегульований на тиск 1,65 ... 2,3 МПа, і масло з розподільника по каналу зливається в коробку.

Фільтр 8 подібний застосовуваним в навісних гідросистемах. Його перепускний клапан 9 відрегульований на перепад тиску 0,3 ... 0,35 МПа.

Після розподільника 12 потік масла знову розгалужується. Частина його по трубці 6 підводиться до торця вторинного вала 15, проходить в його центральний канал 16, по чотирьом радіальним свердлінням 23 виходить в порожнині гідропідтискних муфт і змащує їх диски, а також підшипники шестерень, встановлених на вторинному валу. Витікаючи з порожнин, масло розбризкується і змащує інші деталі коробки передач.

Другий потік масла з перепускного розподільника йде по трубках 4 і 2 в радіатор 1, встановлений перед масляним радіатором двигуна. Охолоджене масло по шлангу знову зливається в бак. Клапан 35 служить для перепуску холодного масла в обхід радіатора.

Розподільник 31 управління прикріплений до передньої стінки коробки. У ньому запресована каленна втулка, в якій обертається передній кінець вторинного валу разом з встановленими на ньому чавунними кільцями ущільнювачів. Чотири кільцевих проточки на валу (кожна з них з'єднана зі своїм поздовжнім каналом у валу) розташовані проти радіальних свердлінь у втулці, з'єднаних з каналами 28. У корпусі розподільника розміщені три клапана, призначених для управління зарядкою гідроакумулятора при перемиканні передач.

Передачі перемикають поворотом золотника 30 в одне з чотирьох фіксованих положень. Показане на малюнку 24 положення відповідає переключенню з I передачі на ІІ. При цьому масло, що нагнітається в розподільник, направляється в канал 28 - II. Далі по каналу 26 - II вторинного вала воно надходить під поршень гідропідтискної муфти 22, яка включається і жорстко з'єднує ведучу шестерню II передачі зі вторинним валом.

В цей же час канал 26 - I у вторинному валу через свердління золотника з'єднується із зливним каналом 27 розподільника. Однак гідропідтискна муфта 24, а значить, і I передача деякий час залишаються включеними, так як канал 26 - I ще з'єднаний з гідроакумулятором 7. Останній у цей час хоча і розряджається, але все ж підтримує тиск під поршнем гідропідтискної муфти 24 в межах 0, 5 ... 0,88 МПа, тому що вихід масла обмежений дросельним свердлінням золотника. І лише коли тиск в гідроакумуляторі стане менше, ніж наростаючий тиск в каналі 38, перебросний клапан 37с переміститься вправо (як показано пунктиром на малюнку) і від'єднає канал 26 - I від гідроакумулятора. Це дозволить пружинам змістити поршень і вимкнути гідропідтискну муфту 24 I передачі. Змістившись вправо, перебросний клапан 37с відкриває шлях маслу з каналу 38 в гідроакумулятор, і він знову заряджається.

При перемиканні інших передач гідросистема працює так само. Передачі перемикають рукояткою, яка для важільно-зубчастим механізмом пов'язана з золотником. Тиск масла в гідросистемі контролюють за манометром, підключеному до гідроакумулятора. При будь-якій частоті обертання двигуна тиск повинен бути 0,95 ... 1,05 МПа. При перемиканні передач тиск знижується, а потім знову відновлюється до нормального. Якщо при малій частоті обертання тиск падає до 0,85 МПа, то працювати на тракторі не можна, потрібно відрегулювати пружину перепускного розподільника.

Обзор гідрооб'ємної механічної трансмісії тракторів ХТЗ (відео)

Коробки (КПП) Т-150К завода ХТА (Слабожанець) (відео)

Работа гідромуфт (відео)