Донат
Повернись живим фонд Притули

Рульове керування з гідравлічним підсилюванням трактора МТЗ-80

Для скорочення часу повороту трактора і полегшення роботи тракториста, зменшення зусилля, прикладеного до рульового колеса до 30 Н, колісні трактори обладнуються підсилювачами рульового керування.

На колісних тракторах типу ЮМЗ-6, МТЗ-80 застосовується рульове керування типу черв’як - сектор із гідравлічними підсилювачами.

Рульове керування трактора МТЗ-80

Гідропідсилювач трактора МТЗ-80 складається з литої чавунної колонки 9, в якій розміщуються всі його деталі: черв’як 6, сектор 1, з’єднаний рейкою 10 з поршнем 11, і золотник 2. Сектор жорстко закріплений на валу 8, на нижньому кінці якого насаджено рульову сошку 13, тягами 14 зв’язану з важелями поворотних цапф 7. Порожнина колонки 9 виконує роль масляного бака. У трактора ЮМЗ-6АКЛ масляний бак розміщений окремо.

Масло у гідропідсилювач подається насосом 12, який діє через шестерні механізму розподілення від колінчастого вала двигуна.

Рульове колесо, за бажанням тракториста, регулюється по висоті (в межах 120 мм). Для цього необхідно повернути маховичок 16 проти стрілки годинника на три-п’ять обертів, щоб ослабити кріплення клинового затискача, встановити колесо 15 в потрібне положення і закріпити його, повертаючи маховичок 16 за стрілкою годинника.

Крім того, коли тракторист сідає в кабіну, можна переставити рульове колесо із положення І в положення II, повертаючи рукоятку 17 уверх до відказу, а коли тракторист сяде на місце, рульове колесо опустити.

Схема роботи гідропідсилювача

Схема роботи гідропідсилювача рульового керування трактора МТЗ-80

Якщо трактор рухається прямолінійно, рульове колесо не повертається, масляний насос 26 подає масло з нижньої частини колонки (масляного бака 25) до золотника 18, а звідки — знову в бак, на злив.

Коли трактор робить правий поворот на розпушеному ґрунті, рульове колесо повертається вправо. При цьому черв’як 1, упираючись в зубці сектора 3, зсуває золотник вперед на 1,5...2 мм, одночасно стискуючи центруючу пружину 23 повзунів.

Золотник своїми виступами направляє масло, яке подається насосом, під поршень 12 і той рухається вперед. При цьому масло з порожнини над поршнем зливається в бак. Рухаючись, поршень через рейку 6 повертає сектор 3 вправо і рульова сошка 5, діючи на поперечні рульові тяги 7, повертає вправо напрямні колеса.

Поворот триває до тих пір, поки обертається рульове колесо. Як тільки обертання припиняється, золотник під дією стиснутих центруючих пружин повзунів займає початкове положення і подає масло на злив, як і при прямолінійному русі трактора.

Якщо в гідросистемі з будь-яких причин тиск масла перевищить норму (8 МПа), пружина запобіжного клапана 24 стиснеться, він відкривається і надлишок масла повернеться в бак.

При повороті на дорозі з твердим покриттям (ґрунтова укочена дорога, асфальт та ін.) рульове колесо спрямовується у потрібний бік, оскільки опір дороги повороту коліс малий, а сила, що переміщує золотник, недостатня для стискання центруючих пружин повзунів. В результаті золотник не буде рухатись і включати в роботу гідропідсилювач, а поворот трактора буде здійснюватися тільки зусиллям, прикладеним трактористом до рульового колеса.

Якщо гідропідсилювач несправний, то повороти трактора утруднюються.

При погіршенні умов повороту коліс трактора тиск масла у силовому циліндрі й нагнітальній магістралі підвищується. Внаслідок цього повзуни з більшою силою притискуються до обойми упорних підшипників золотника, тому для переміщення його в той чи інший бік при повороті черв'яка потрібне більше зусилля. В результаті збільшується також зусилля, необхідне для повороту рульового колеса. Це забезпечує пропорційність зусилля на рульовому колесі умовам здійснення повороту трактора, а тракторист «відчуває дорогу».

Щоб кількість масла у порожнині циліндра залишалась без змін, в кришку гідропідсилювача вмонтовано перепускний клапан.

Рульове керування тракторів та автомобілів (відео)

Тестування з теми