Допоміжне обладнання призначене для покращення умов праці тракториста (оператора), і складається із облицювання та кабіни з сидінням.
Облицювання захищає водяний радіатор, двигун та інші механізми трактора від пилу, води і бруду, а також надає трактору естетичного вигляду.
Кабіна призначена для захисту тракториста (оператора) від дії на нього навколишнього середовища при виконанні сільськогосподарських робіт протягом року і повинна мати таку конструкцію, щоб тракторист (оператор) міг виконувати трактором будь-яку роботу з найменшим навантаженням.
Водночас кабіна повинна забезпечувати захист водія у випадку перевертання трактора.
Конструкція сидіння і розміщення його в кабіні повинні бути такими, щоб забезпечити зручність робочої пози водія і легкий доступ до важелів керування, оглядовість робочої зони, а також захищати від поштовхів і ударів, які сприймаються ходовою частиною під час руху трактора.
Облицювання — відкидне, що при проведенні технічного огляду або ремонту полегшує доступ до вузлів і систем дизеля. Крім того, права і ліва боковини облицювання — швидкоз’ємні.
Облицювання і капот охороняють механізми трактора і двигуна від дії атмосферних опадів, пилу і бруду.
Елементами обшивки капота є передні знімні стінки 2, огорожа 3 радіатора, рамка 7, кришка капота 5, боковини 6, які відкидаються на петлях, надставки бризкавок 8 і крила 10.
В літню пору (при температурі повітря понад 20°С) надставки бризкавок знімають для поліпшення умов праці двигуна. Воду в радіатор заливають через лючок 4, розміщений в кришці капота. Боковини капота у відкритому положенні утримуються обмежувачами.
На просапних тракторах встановлюють одномісну, а на тракторах загального призначення—двомісну кабіну.
Кабіна універсально-просапного трактора типу ЮМЗ-6 каркасна, одномісна, дводверна, шумовіброізольована, з бічними і заднім вікнами, які відчиняються.
Кабіна встановлена на крилах задніх коліс і через гумові амортизатори прикріплена до опор крил, які знаходяться на рукавах півосей кінцевих передач. Спереду кабіна через гумові амортизатори прикріплена до кронштейнів на остові трактора.
Кабіна обладнана плафоном освітлення, дзеркалами заднього виду, склоочисниками, сонцезахисним козирком, вентилятором, нагрівачем, ящиком для аптечки, термосом і склоомивачем.
Каркас облицювання, задні крила, захисний лист і підлога з’єднані між собою. Крила задніх коліс опираються на опори з амортизаторами. На кришках коробки передач і заднього мосту, постаменті, поликах, а також частково на крилах задніх коліс, і захисному листі паливного бака прокладено шумоізоляційний матеріал.
Сидіння на тракторах типу ЮМЗ регулюють залежно від ваги водія, кута нахилу спинки і у поздовжньому напрямі.
За масою водія сидіння регулюють регулювальним болтом 1. При обертанні болта за стрілкою годинника закручуються торсіони і збільшується жорсткість сидіння. Сидіння необхідно регулювати так, щоб при посадці водія важелі 2 були встановлені горизонтально.
Для поздовжнього регулювання сидіння переставляють по осі трактора в переднє або заднє положення. Для цього необхідно відгвинтити болти 3 кріплення сидіння до напрямних і встановити сидіння на необхідну відстань, і потім зафіксувати болти. Відносно вертикальної осі трактора спинка сидіння має два фіксованих положення. Для цього змінюють нахил, переставивши сектори спинки у вибране положення.
Встановлення кабіни ЮМЗ на МТЗ (відео)
На тракторах Т-150 і Т-150К встановлена суцільнометалева двомісна кабіна.
Для термоізоляції, зменшення шуму і усунення вібрації в кабіні передня панель, підлога і дах кабіни вкриті шумоізолюючою мастикою. На підлозі і даху кабіни на шар мастики 2 приклеєний шумоізоляційний картон 1, а на передній частині — два шари азбестової тканини. З внутрішнього боку на даху є екран із водонепроникного картону. Передні бічні вікна 4 відчиняються на петлях. У відкритому і закритому положеннях їх фіксують важелями із спеціальними затискувачами. На двері кабіни встановлено ланцюговий склопідіймач 5, замок 6 і обмежувач 7 їх відкривання.
Кабіна закріплена на рамі за допомогою чотирьох гумових амортизаторів 8, обладнана сонцезахисним козирком, дзеркалами заднього виду, термосом для питної води, аптечкою.
Переднє і заднє скло кабіни мають склоочисники: передній з пневматичним приводом, задній — ручний.
Із зовнішнього (правого) боку кабіни розміщено вогнегасник.
З внутрішнього боку дах кабіни має товстий шар тепло- і звукоізолюючого покриття. Зверху, спереду і частково з боків дизель з радіатором облицьовані.
В кабіні трактора Т-150 два сидіння. Сидіння водія підресорене і має підвіску паралелограмного типу. Як ресори застосовують гідроамортизатор 1. Таке сидіння можна регулювати залежно від маси і зросту водія.
На заводі-виготівнику сидіння відрегульоване для водія середньої маси (70 кг) і росту (172 см). Для регулювання сидіння залежмо від ваги обертають регулювальний болт 10 у той або інший бік. бічна поверхня вилки паралелограма має мітки, по яких установлюють задню шайбу 7 відповідно з масою водія (50...100кг).
За висотою сидіння регулюють, обертаючи різьбову втулку 9. При загвинчуванні втулки висота сидіння зменшується, а при викручуванні — збільшується. Довжину сидіння можна регулювати в обидва боки на 75 мм. Для цього відпускають з обох боків сидіння гайки-барашки болтів 5, переміщують сидіння на необхідну відстань і знову затягують гайки-барашки. Між верхньою частиною спинки сидіння і стінкою кабіни повинен залишатись зазор не менше 15 мм. Динамічний рух сидіння (± 60 см) регулюють на заводі шляхом установлення спеціальної шайби 4 на відстані 108±1 мм від головки гвинта. Ця шайба обмежує динамічний рух сидіння вниз, а обмежувач руху сидіння вверх — гумовий буфер 8, який упирається в торець вилки. Всі регулювання необхідно проводити при вільному сидінні.
В кабіні трактора ХТЗ-17021 встановлено також два сидіння. Сидіння тракториста підресорне і має підвіску паралелограмного типу. Таке сидіння можна регулювати залежно від маси і зросту водія. Сидіння пасажира — жорстке, не регулюється, знімається. Обидва сидіння мають м’які подушки і спинки.
Сидіння тракториста регулюється за масою (від 60... 120 кг) рукояткою 7. При цьому необхідно орієнтуватись на розміщення задньої шайби 12 відносно цифр, які нанесені на правій стороні вилки 4.
Для регулювання попередньо необхідно ввести штифт 5 рукоятки у прорізь головки гвинта 6. Прокручуючи рукоятку за годинниковою стрілкою жорсткість сидіння збільшується, проти годинникової стрілки — зменшується.
За висотою сидіння регулюють тією ж рукояттю 7, при цьому вивести штифт 5 з головки гвинта 6 і ввести інший штифт з другої сторони рукоятки в прорізь фланця різьбової втулки 8. При викручуванні втулки 8 проти годинникової стрілки, сидіння піднімається, при закручуванні — опускається.
Регулювання за вагою і висотою виконується не завантажуючи сидіння.
В кабіні може бути встановлено сидіння фірми «Grammer», яке має наступні особливості щодо регулювання:
Всі види регулювань сидіння можна виконувати під час руху трактора. Регулювання за вагою тракториста виконуються прокручуванням рукоятки 2. При прокручуванні рукоятки на панелі у віконці 1 висвічується маса тракториста в кілограмах. Для регулювання сидіння у повздовжньому напрямі необхідно підняти рукоятку 7, пересунути панель 8 сидіння за направляючими 6 на необхідну відстань і відпустити рукоятку. При установці сидіння в крайнє заднє положення необхідно залишити зазор до задньої стінки кабіни не менше 15 мм.
Щоб відрегулювати сидіння за висотою треба підняти двома руками панель 8 сидіння і опустити на необхідну висоту.
Регулювання сидіння за кутом нахилу спинки 4 здійснюється рукояткою 5. Для регулювання бокового нахилу необхідно підняти рукоятку 3, нахилити сидіння у правий чи лівий бік і відсунути рукоятку.
Сидіння пасажира регулюється за масою від 60 до 120 кг і у повздовжньому напрямі до 150 мм.
Для регулювання сидіння за масою треба повертати рукоятку 4 за годинниковою стрілкою для пасажира більшої ваги, проти годинникової стрілки - для пасажира меншої ваги.
Для регулювання у поздовжньому напрямі треба підняти рукоятку 2, пересунути сидіння 3 за направляючими 1 на необхідну відстань і опустити рукоятку. При встановленні сидіння пасажира в крайнє заднє положення треба залишити зазор до задньої стінки кабіни не менше 15 мм.
Кабіни тракторів Т-150, Т-150К (відео)
На схемі вказані органи керування трактором, контрольно-вимірювальні прилади, сигналізації та комутаційної апаратури.
Обзор кабіни колісних тракторів ХТЗ 240-серії (відео)
Ознайомлення з органами управління трактора John Deere 8430 (відео)