Донат
Повернись живим фонд Притули

Електрообладнання тракторів.

Застосування електричної енергії на тракторі

Електричну електроенергію на сільськогосподарських тракторах застосовують для пуску двигуна, запалення горючої суміші, звукової і світлової сигналізації, освітлення, живлення контрольно-вимірювальних приладів тощо. Електрообладнання тракторів можна поділити на групи, які зображені на схемі.

Електрообладнання тракторів

Акумуляторна батарея

До джерел струму трактора належать акумуляторна батарея, генератор і на деяких тракторах магнето. Акумуляторна батарея забезпечує споживачів електричною енергією при непрацюючому або працюючому на малій частоті обертання колінчастого вала двигуні. При середній і великій частоті обертання колінчастого вала енергію забезпечує генератор, який заряджає і акумуляторну батарею. Магнето створює імпульси високої напруги і подає їх до електродів свічки запалювання пусковго двигуна.

На сучасних тракторах використовують кислотні акумуляторні батареї. Вони складаються з кількох однакових за будовою акумуляторів, послідовно з’єднаних між собою і розташованих в одному корпусі. На більшості тракторів застосовуються одна 12-вольтова або дві 6-вольтові акумуляторні батареї. На тракторах К-700, К-701 встановлено дві 12-вольтові акумуляторні батареї.

Акумуляторна батарея

Акумуляторна батарея складається з бака 1, позитивних 14 і негативних 16 пластин, відлитих у вигляді ґраток із свинцю, до якого додають 6...8% сурми для збільшення міцності. Ґратки пластин заповнюють з обох боків активною масою. Активна маса негативних пластин являє собою порошок свинцю, а позитивних — свинцевого сурику і свинцевого глету з домішками, які збільшують пористість виготовлених пластин. Порошок замішується на водному розчині сірчаної кислоти і у вигляді пасти вмащуються в отвори ґраток.

Позитивні 14 і негативні 16 пластини зібрані в пакети за допомогою з’єднувальних бареток 13 і 9 з вивідними клемами 10 і 12. Пакети пластин з’єднують у блоки, розташовуючи позитивні пластини між негативними, тому негативних пластин в блоці на одну більше, ніж позитивних. Між кожною парою пластин для ізоляції встановлюють перетинки з отворами — сепаратори 15. Через ці отвори до пластин вільно поступає електроліт. Блоки пластин встановлюють в бак 1.

Всередині загального корпусу бака 1 виконано перетинки 17, розділяючи бак 1 на ізольовані одна від одної банки. В банки на ребра 18 встановлюють блоки пластин. Ребра утворюють простір між днищем бака 1 і блоком пластин. При експлуатації батарей цей простір заповнюється активною масою, що випадає з пластин. Завдяки цьому простору унеможливлюється коротке замикання між пластинами. Банки закривають кришками, які мають отвори для заливання електроліту і контролю його рівня.

Електроліт для тракторних акумуляторних батарей виготовляють з хімічно чистої сірчаної кислоти з питомою вагою 1,83 г/см3 і дистильованої води. Для різних кліматичних і температурних умов, в яких батарея експлуатується, використовують електроліти різної густини. Готують електроліт у чистому кислотостійкому пластмасовому, керамічному, ебонітовому, свинцевому або фаянсовому посуді. Спочатку заливають дистильовану воду, кислоту додають тонким струменем з одночасним перемішуванням розчину чистим скляним стержнем. Якщо в кислоту лити воду, то відбудеться бурхлива реакція з розбризкуванням кислоти, що може спричинити опіки. Густину електроліту вимірюють ареометром (денсиметром).

Акумуляторні батареї мають маркування, наприклад, ЗСТ- 2153МЗТ, 6СТ-753М-В, 6ТСТ-503МСЗ. Цифри 3 або б вказують кількість послідовно з’єднаних акумуляторів у батареї. Напруга одного акумулятора становить 2В, тому номінальна напруга батареї відповідно дорівнює 6 або 12В. Букви СТ означають, що це батарея стартерна з пластинами товщиною 2,05/1,8 мм. Такі батареї використовують, в основному, для пуску карбюраторних двигунів автомобілів і пускових двигунів дизелів. Букви ТСТ свідчать, що батарея стартерна, з пластинами товщиною 2,5/2,05 мм і подвійними сепараторами підвищеної надійності. Такі батареї призначені для роботи у тяжких умовах на тракторах, де пуск дизеля здійснюється електричним стартером. Цифри 45, 50, 55, 60, 65, 75, 80, 82, 90, 95, 105, 128, 132, 150, 182, 190, 215 показують номінальну ємність батареї при 20-годинному режимі розряджання в ампер-годинах (А/год). Букви після цифр означають: перша — матеріал, з якого виготовлений бак батареї (Е — ебоніт, Т — термопласт, П — пластмаса асфальтопекова); друга і третя — матеріал, з якого виготовлені сепаратори (Р — міпор, М — міпласт, С — скловолокно); третя або четверта літери: В — до активної маси пластин додається синтетичне волокно; З — батарея виготовлена у сухозарядженому вигляді; Н — у несухозарядженому вигляді; Т— для роботи в тропічному кліматі.

Буквене маркування акумулятивної батареї наклеюється або виливається на боковій поверхні бака або наноситься на перемички акумуляторів.

Джерела струму. Акумуляторна батарея (відео)

Будова акумулятивної батареї (відео)

Тестування з теми