Донат
Повернись живим фонд Притули

Призначення та загальна будова ведучих мостів тракторів

Ведучі мости тракторів сприймають крутний момент від коробки передач або роздавальної коробки, трансформують його і підводять до ведучих коліс або зірочок. Ведучі мости — це об’єднані в єдину систему механізми (головна передача, диференціал, а в деяких конструкціях — кінцева передача).

Залежно від призначення колісні трактори можуть мати один (звичайно задній) або два (трактори підвищеної прохідності Т-150К, ХТЗ-121, ХТЗ-17021, МТЗ-82 та ін.) ведучі мости.

Головна передача в ведучих мостах, передаючи обертання під прямим кутом, в той же час зменшує його частоту і відповідно збільшує крутний момент. Переважно в головних передачах використовують конічні шестерні зі спіральними зубами (рис. а), так як вони працюють більш безшумно і менше зношуються, ніж прямозубі. У деяких ведучих мостах вісь ведучої конічної шестерні зміщена вниз відносно вісі веденої шестерні (рис. б). Така передача, яка називається гіпоїдною, працює найбільш плавно і безшумно, але внаслідок підвищеного ковзання зубів тут потрібно застосовувати особливо якісне. На вантажівках та автобусах для отримання великого передатного числа в передачі до диференціалу, крім конічних, є ще пара циліндричних шестерень (рис. в).

Види головних передач

Диференціал забезпечує різну частоту обертання ведучих коліс при проходженні поворотів, а також на нерівній дорозі.

Диференціал складається з корпуса 1, хрестовини З, малих конічних шестерень — сателітів 4 і півосьових конічних шестерень 2. На циліндричні пальці хрестовини, закріпленій в корпусі диференціала, вільно посаджено сателіти, які знаходяться в постійному зчепленні з шестернями 2 півосей.

Диференціал

Під час руху трактора ведена шестерня 5 головної передачі обертає корпус диференціала разом з хрестовиною і сателітами. При прямолінійному русі (позиція І), коли обидва ведучі колеса сприймають однаковий опір, весь механізм обертається як єдине ціле. Сателіти не обертаються на осях хрестовини і подібно клинам, з’єднують через півосьові шестерні обидві піввісі, внаслідок чого ведучі колеса мають однакову частоту обертання.

При проходженні поворотів (позиція ІІ), коли півосьова шестерня внутрішнього колеса через зменшення радіуса повороту (порівняно із зовнішнім колесом) та збільшенням опору колеса почне повільніше обертатися (порівняно з корпусом диференціала), сателіти почнуть обертатися на хрестовині, примушуючи другу півосьову шестерню прискорити обертання настільки, наскільки зменшиться обертання першої. При зупинці одного колеса друге буде обертатися з подвійною частотою, що може призвести до буксування. Це — недолік диференціала і для його усунення диференціал блокують.

Кінцева передача — це останній ступінь трансмісії, призначений для збільшення крутного моменту, що передається від головної передачі до ведучих коліс (зірочок).

Види кінцевих передач

У тракторах СШ - 2510, Т-25А, Т-40М кінцеві передачі забезпечують також збільшення агротехнічного просвіту.

Як працює диференціал (відео)

Тестування з теми