Двигун внутрішнього згоряння повинен відповідати своєму призначенню і мати високі техніко-економічні і екологічні показники. Основні вимоги до ДВЗ:
простота конструкції і надійність роботи на різних експлуатаційних режимах;
мінімальні габаритні розміри та маса при необхідній потужності, надійності і довговічності;
висока економічність щодо витрат палива і мастил при роботі на різних експлуатаційних режимах і кліматичних умовах;
високий моторесурс, протягом якого двигун повинен працювати надійно й економічно до капітального ремонту;
безвідмовний пуск за різних температурних умов і добра прийомистість;
найповніше зрівноваження сил та моментів рухомих мас та забезпечення заданого ступеня нерівномірності обертання колінчастого вала;
низький рівень викидів токсичних компонентів та шуму і повна безпечність незалежно від умов експлуатації.
Двигун внутрішнього згоряння класифікують за такими основними ознаками:
кількістю циліндрів — одноциліндрові та багатоциліндрові;
способом розташування циліндрів — однорядні (лінійні) та дворядні (V-подібні з кутом розташування рядів 90° й опозитні з кутом розташування рядів 180°);
способом здійснення робочого процесу — двотактні та чотиритактні;
способом сумішоутворення — із зовнішнім та внутрішнім;
способом запалювання робочої (пальної) суміші — із примусовим та самозапалюванням;
видом палива — рідинного (бензин, дизельне паливо) та газоподібного;
способом охолодження циліндрів — рідинного та повітряного;
способом повітрозабезпечення — без наддуву та з ним (механічним, газотурбінним, комбінованим).
Поршневий ДВЗ складається з таких механізмів та систем:
Кривошипно-шатунний механізм (КШМ)
Газорозподільний механізм (ГРМ)
Система живлення
Система мащення
Система охолодження
Система пуску
Система запалювання (є лише у карбюраторних двигунів)
Кривошиино-шатунний механізм призначений для перетворення прямолінійного зворотно-поступального руху поршня в обертальний рух колінчастого вала.
Газорозподільний механізм забезпечує своєчасний впуск в циліндри свіжої пальної суміші або повітря і випуск відпрацьованих газів.
Система живлення призначена для зберігання палива, очищення палива і повітря та подачі їх у циліндри двигуна.
Система мащення забезпечує безперервну подачу масла до деталей, між якими в процесі роботи двигуна виникає інтенсивне тертя.
Система охолодження підтримує оптимальний тепловий режим двигуна, який працює.
Система пуску призначена для надійного пуску двигуна у різних експлуатаційних умовах.
Система запалювання в карбюраторних двигунах забезпечує своєчасне і безперебійне запалювання робочої суміші.