Донат
Повернись живим фонд Притули

Система повітряного охолодження

Двигун Д-144 (трактор Т-40М) і Д-21 (трактори Т-25 і Т-16) - повітряного охолодження, система яких виконана за єдиною схемою. Вентилятор розташований з правого боку двигуна, нагнітає холодне повітря в порожнину кожуха. Далі повітря проходить в проміжках між ребрами циліндрів і їх головок, охолоджує ці деталі і нагрітим виходить назовні (показано стрілками). Кожух, який звужується і напрямні щитки - дефлектори забезпечують рівномірний обдув циліндрів з усіх боків.

Система охолодження Д-144

Вентилятор закріплений на кронштейні кришки розподільних шестерень стрічковим хомутом. Штампований з листової сталі кожух, прикріплений пружинними засувками, служить ніби продовженням зовнішнього обода вентилятора.

Направляючий апарат і ротор вентилятора відлиті з алюмінієвого сплаву. Раструб направляючого апарату, виконаний в загальній литві з лопатями і маточиною, спереду захищений сіткою. В розточці маточини направляючого апарату встановлені кулькові підшипники, в яких обертається вал. На його передньому кінці закріплений шків, а на задньому - ротор. Всі ці деталі стягнуті болтом, який вставлений в наскрізне свердління вала.

При обертанні лопаті ротора захоплюють повітря і нагнітають його в порожнину кожуха. Перед ротором створюється розрідження, під дією якого зовнішнє повітря засмоктується через сітку в розтруб направляючого апарату. Між його похило розташованими лопатями створюється вихровий повітряний потік, напрямок якого протилежний обертанню ротора. Завдяки цьому збільшується подача вентилятора.

Діаметр шківа колінчастого вала значно більше, ніж у шківа вентилятора. Тому при нормальній частоті обертання колінчастого вала дизеля частота обертання вентилятора досягає 5000 об/хв.

Про тепловий стан двигуна судять по температурі масла. Вона повинна бути 55 ... 100 °С, а при роботі у важких умов не перевищувати 110 °С. У холодну погоду надходження повітря зменшують, встановлюючи обмежувальний диск і відключають масляний радіатор.

Для кращого охолодження головки циліндрів в ній виконано наскрізні отвори. Кожух 12, передній 7, задній 1 і середній 3 дефлектори (тонкі металеві пластинки) спрямовують повітря, поліпшуючи його розподіл по поверхні циліндрів і головок. Вентилятор складається з двох основних частин: ротора 8 з лопатками і напрямного апарата 9. Привод ротора 8 здійснюється від колінчастого вала через шківи 16, 14 і приводний пас 15. Напрямний апарат своїми лопатями змінює напрям повітря, яке проходить через нього, тобто спрямовує його проти напрямку обертання ротора. Це зменшує втрати енергії у вентиляторі і дозволяє одержати вищий тиск повітря, яке нагнітається. На напрямний апарат встановлено швидкознімну захисну сітку 10, закріплену спеціальними гайками.

Кількість повітря, яке надходить до вентилятора, регулюється за допомогою заслінки (дросельного диска), встановленої за захисною сіткою 10.

Система повітряного охолодження (відео)

Тестування з теми